1 Eylül 2012 Cumartesi

Grafik Ayarı Değerlerin Anlamları

Genel olarak grafik ayarlarında oyunlarda olsun. Bazı programlarda olsun. Grafik ayarlarında kullanılan genel kavramlar vardır. Örneğin Anti-Aliasing, VSync gibi. Bunların anlamları ne işe yaradıklarını elimden geldiğince  herkesin anlayabileceği bir şekilde anlatacağım. Basitlerden başlayalım ve ilerleyelim o zaman.

Resolution: Çözünürlük. Oyunun ekranınızda kapladığı alan olarak tanımlanabilir kısaca. Ekranın çözünürlüğü de vardır, oyununda ikisi aynı değerlerde olmak zorunda değildir. Ama genelde aynı çözünürlükte olur. Çözünürlüğün önemini size en iyi youtube videolarından anlatabilirim sanırım. Youtube'da bulunan videoların çözünürlükleri vardır, youtube bunu seçmemize izin veriyor. Örneğin 240p, 360p, 480p, 720p, 1080p gibi işte bunlar aslında çözünürlüktür. örneğin 120x240 çözünürlüğünede çekilmiştir video, yani 240p olur o. E tabii ki 1920x1080 çözünürlükte çekilen çok daha iyi kalite verecektir. 1080p olur o zaman. İşte sizde oyunlarda genelde en düşük çözünürlük olan 800x600 seçerseniz düşük görüntü kalitesi, 1920x1080 de açarsanız HD kalitesi gibi yüksek kaliteyle açarsınız. Tabii bunun için de öncelikle ekran kartınız desteklemesi daha sonra da monitörünüzün desteklemesi gerekir. İkiside destekliyorsa o ayarlarda oynayabilirsiniz. Yoksa ekran kapanır. Çoğu zaman bu sorunu çözmek için oyun dışından müdahale gerekir. Tabii bir de Refresh Rate var onu da açıklayalım.

Refresh Rate: Yenileme hızı. Yenileme hızı monitörünüzün ekranı saniyede kaç kere yenilediğidir. İnsan gözü bu yenilemeyi göremez. İnsan gözü saniyede 24 kare ekrandan, bu yüzden 24 ve üstünde yenileme yaparsa görünmez tam bir saniye süreceği için. Fakat 24'ten düşük yapsaydı gözümüzle bu yenilemeyi görebilecektik. Bunun önemi nedir peki? Önemi görüntünün akıcılığı, ghosting yani oyunlarda mesela counterda adam var diyelim zıplıyo olduğu adamın altında ve üstünde beyazlıklar oluşur. Çünkü monitör daha kendisini yenilememiştir. Bu yüzden LCD ekran alırken dikkat edilmesi gereken bir husus kaç Ms olduğudur. 2 ve ondan düşük olması gerekir. Refresh rate genelde çözünürlüğün yanında yer alır. 1280x1024 60Hz gibi. 60 Hertz yenileme hızıymış yani. Bazı oyunlar bunu desteklemez. Örneğin der ki 85 Hz olmalı en az der. Mesela Sniper Elite V2 oyunu, 118 Hertz gibi uçuk bir değer istiyor. O yüzden oyun tam ekranda çalışmıyor. Bunu ekranınızın desteklediği en yüksek ayar seçebilirsiniz.

Anisotropic Filtering: Bu filtreleme teknolojisi. Oyunlarda texture yani dokuların örneğin asfaltın kaldırımın, çayırın, çimenin, canlılığıyla ilgilidir. Yani daha gerçekçi görünmesi sağlar, ne kadar yüksek o kadar iyidir tabii ki ama oyunu çok kasmasına sebep olur güçlü bir bilgisayar gerekir.

Anti-Aliasing: Kenar yumuşatma. Bu filtrede oyundaki dokuların kenarlarının, yada üzerindeki keskinliklerinin daha iyi görünmesini sağlar. Yani yine daha gerçekçi görünmesini, göze batmamasını sağlar.

Vertical Sync: Dikey Senkronizasyon. Bu özellik aslında çok önemli bir özelliktir. Yaptığı iş şudur. Sizin refresh rate'iniz ile. Atıyorum 60 Hz olsun. Bunu FPS Limiti olarak alır. Yani en fazla 60 Fps alırsınız oyundan ki yeter ve artır herhangi bir oyun için. Sizi bunun daha üstüne çıkarmaz. Bunun sebebi de oyunda kaymaların yani örneğin şimdi siz 100 Fps alıyorsunuz oyundan ama refresh rate 60 yani saniye de 60 kere yenileniyor. Ancak aldığnız Fps 100 olduğu için saniye de 100 kare göstermiş olucak. Böylece 40 Fps kayıyor olacak ve görüntüde uyuşmazlığa yani senkronizasyon bozukluğuna sebep olacak. İşte VSync açıkken bunun önüne geçilir.

Triple Buffering: Bu genelde ekran kartı ayarlarının içinde olur. VSync açıkken ona destek olur.

Texture Detail: Dokuların detayları daha fazla işçilik, daha fazla kasma demek bunu da bilin. Ama kısıldığında da Half Life 1'den daha kötü bir görüntü ortaya çıkıyor nerdeyse hiç hoşuma gitmeyen bir durumdur bu ikilem.

Motion Blur: Bulanıklık. Genelde Fps yada Tps türündeki oyunlarda daha çok görülür. Yani Adamın gözünden gördüğünüz ve arkasından gördüğünüz. Counter ile GTA gibi. Bu ne işe yarar. Farenizi sağa sola çevirerek etrafa baktığnızda hızlıca döndüğünde etrafı bulanıklaştırır. Gerçekçilik hissi katar. Kendi etrafınızda dönerken etrafın bulanıklaşması gibi.

Shadow: Gölgelerdir. Oyuna gerçekten çok güzel gerçeklik katar fakat bir o kadarda oyunu kasar. Güçlü bilgisayarlarda yüksek ayar önerilir.

Draw Distance: Yakınlık mesafesi. Yani ne kadar uzağı görebileceğinizle ilgili bir ayardır oyunda. Yüksek ayarlarda daha ilerileri görürsünüz. Düşük ayarlarda yakınlarınızda ki objeleri görürsünüz sadece ilerideki objeleri görmek için yakınlarına gitmeniz gerekir.

Ambient Occlusion: Nvidia'nın yeni getirdiği bir şey denilebilir. Atilerde var mı bilmiyorum. Bu güneşin geliş açısının hesaplanıp onun çarpan yüzeylerden de sektirerek sadece güneşin geldiği yeri değilde bu seken güneş ışınlarınında aydınlattığı yerleri aydınlatmak ve oyuna gerçeklik yazandırmak.

Elimden geldiğince anlatmaya çalıştım. Ayarlarınızı ona göre yaparsınız artık... İyi oyunlar :)

Hürriyet Haber

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favoriler More

 
Blogger tarafından oluşturulmuştur.