22 Ocak 2012 Pazar

64 Bit vs 32 Bit işletim sistemi

Arkadaşlar birçok kişi hala 64 Bit ve 32 Bit arasında ki farkı bilmiyor. Aslında birçoğumuz onun bile ne olduğunu bilmiyoruz. Bilgisayardan anlayan bir arkadaşımızı arayıp "Kanka ya ben ram aldım yeni 4 GB taktım ama 3 GB diyor bozuk mu acaba?" diye sorduğumuzda o kişi "İşletim sistemin 32 bit mi 64 bit mi?" diye sorarsa ortada kalmayın diye ufak bir bilgilendirme yapmak istiyorum. Öncelikle bunu nereden öğrenebiliriz onu söyleyeyim. Çok basit. Masaüstünde bulunan Bilgisayarım'a sağ tıklayıp özellikler dediğimiz de açılan pencerede "Sistem" başlığı altında ortalarda bir yerde görünür. Hemen üstünde de ram miktarınız vardır. Şimdi eğer bilgisayarı direk aldığınızda raminiz 4 GB veya üstü ise zaten mecburen 64 bit olarak satıcaklardır. Fakat toplama yapıp işletim sistemini filan siz kurduysanız ufak tefek a problımlar yaşayabilirsiniz. Şimdi göze en çok batan sorun/sorunlar şunlardır:

1. 32 Bitte en fazla 3 GB ram kullanılır. Yeterli verim alınmaz ramden. 64 Bitte ise sanırım sınır yok varsa da çoktur o yani yükle yükle bitmez oooo anakart sınırı daha aşağıdadır.
2. 64 Bit yapacağınız işlemleri 32 Bit'ten daha hızlı yapar bu yüzden özellikle Photoshop yada bilumum video edit programları kullanan arkadaşlar 64 Bit kullanması kendileri açısından daha mübarek olacaktır. Fakat dikkat etmeliler ki kullandığınız veya indirdiğiniz programlar 64 bit olarak indirin yada satın alın. Eğer 64 bit olarak satın almazsanız sorun olmaz 32 bit olarak yüklenir yine fakat 64 bitte kullanacağınız hız ile eşit olmaz yani o yüzden 64 biti varsa 64 bit kullanın daha iyi olur. Sistem dosyalarını ve ekran kartını mutlaka update filan ettiğinizde 64 bit olarak edin.
İnternette chip.com.tr 'de okumuştum birisi çok güzel yazmıştı. Okumanızda fayda olduğunu düşündüğüm için aradım onu buldum. Buyrun chip.com.tr'den Alibaba'nın yorumu.


32 bitle 64 bit arasındaki fark, aynı anda tek karpuz taşımakla iki karpuzu taşımak arasındaki fark gibidir. iki koltuğunuzu da kullanma imkanınız varsa iki karpuz taşıyabilirsiniz. 32 bitin hem adresleme kısıtlaması vardır hem de komutları işleme genişliği dardır. 32 bit makinalarda adres hattı da 32 bittir ve 32 bitin matematiksel sınırı 4GB(4 milyar kusur byte) dır günümüz için yetersizdir. oysa 64 bitin hem komut işleme genişliği 2 kat fazladır hem de adres hattı şu an pratikte 36(intel)-40(amd) bitdir ama ileride bunu dahada genişletme imkanı vardır. 40 bit adresleyen 64 bit bir işlemci 1 Terabyte RAM yönetebilir (anakart takmaya elverişliyse) yani intel makinalar 2-3 yıl sonra yeniden revize edilmek zorunda kalacak çünkü 64GB üstü rami göremez.
64 bitin ne dezavantajı var: makina komutları 64 bite uygun ve adresler daha uzun olduğu için RAM-işlemci arasındaki taşıma yükünü de artırıyor. yani 2 karpuz taşıyorsunuz ama 2 defa gidip gelmekten daha az enerjiharcasanız bile tek karpuzu taşımaktan daha fazla yoruluyorsunuz. bu arada canınız karpuz çekti değil mi? yaz gelse de yesek! :P

2 Yorum:

Unknown dedi ki...

iyi günler . archiCAD diye bir program yükledim ama program 64bit benim bilgisayarım 32 bit . doğal olarak çalıştıramadım . nasıl çevirebilirim .

ReNeGaDe dedi ki...

Bilgisayar'ın bitini değiştirebilmek için format atılıp yeniden 64bit olarak yüklenmesi gerekiyor Windows sürümünün. Ya da her neyse işletim sistemi.

Yorum Gönder

Hürriyet Haber

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favoriler More

 
Blogger tarafından oluşturulmuştur.